Kontakt: Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna
ul. 3-go Maja 42   44-230 Czerwionka - Leszczyny
Poradnia znajduje się w budynku sali gimnastycznej na terenie Zespołu Szkół w Czerwionce - Leszczynach
Strona główna Dodaj do ulubionych Kontakt
Strona główna
O nas
Kadra
Kontakt

 
Godziny pracy
 
Koncepcja
 
Oferta
 
Harmonogram pracy
 
Formy pomocy
 
Dla rodziców
 
Wydawane opinie
 
Kiedy udać się do logopedy
 
Dokumenty do pobrania
 
Dokumenty
 
Programy EFS

Twoje konto

Zaloguj się
Login:
Hasło:
 
 
  Nowe konto
  Przypomnij hasło



Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna jest jednostką organizacyjną Starostwa Powiatowego w Rybniku

Biuletyn Informacji Publicznej


Dla rodziców


Rodzicu, tutaj znajdziesz specjalistyczną pomoc w zakresie:

  1. Diagnozy psychologicznej i pedagogicznej możliwości rozwojowych twojego dziecka

  2. Poszukiwania przyczyn opóźnień rozwojowych, niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych dziecka oraz pomoc w ich przezwyciężaniu

  3. Dostosowania metod i form kształcenia do stanu zdrowia i możliwości rozwojowych twojego dziecka(orzeczenie o kształceniu specjalnym, nauczanie indywidualne itp.)

  4. Rozwiązywania problemów dziecka w relacjach z rówieśnikami (dz.z zaburzeniami emocjonalnymi np. nieśmiałe, zahamowane oraz z zaburzeniami zachowania typu nadpobudliwość psychoruchowa, agresja itp.)

  5. Wspierania pełnionej przez Ciebie roli opiekuńczej i wychowawczej – konsultacje indywidualne, warsztaty, pogadanki, prelekcje, grupy wsparcia

  6. Rozwiązywania problemów istotnych dla funkcjonowania całej rodziny – (terapia)

  7. Wspierania i rozwijania zdolności twórczych twojego dziecka – zajęcia rozwijające potencjalne zdolności twórcze, treningi twórczości, indywidualny tok nauczania, indywidualny program nauczania

  8. Podejmowania decyzji o dalszym kształceniu dziecka – testy zainteresowań i uzdolnień, wybór szkoły dla dzieci z problemami zdrowotnymi, porada zawodoznawcza

  9. Korekcji wad wymowy (terapia logopedyczna)

 

Czy moje dziecko dobrze słyszy?

Wielokrotnie, w codziennej pracy w Poradni spotykam się z sytuacją, w której zastanawiam się, czy dziecko, z którym pracuje dobrze słyszy.

Biorąc pod uwagę statystki dobrze byłoby, aby każdy rodzic zadał sobie również to pytanie.

Prawidłowy rozwój  dziecka zależny jest od wielu czynników. Jednymi z mających istotny wpływ na funkcjonowanie  są narządy zmysłów . Skoncentruję się tutaj na temacie słuchu, ponieważ w ostatnich latach zwiększyła się znacznie ilość dzieci z problemami w tym zakresie . Rozróżniamy wady słuchu są wrodzone, okołoporodowe oraz te powstałe w późniejszym wieku. W naszym kraju noworodki objęte są programem badania słuchu, który pozwala na wczesna diagnozę.

Jednak zaburzenia słuchu,  które powstają w trakcie życia dziecka pozostają zwykle długo nie rozpoznane a dziecko jest oskarżane o „nieuwagę”, czy „brak koncentracji” i pozostawione samo sobie. Zaburzenia te są najczęściej wynikiem  chorób dróg oddechowych. Powtarzające się infekcje, bagatelizowane i lekceważone mogą powodować duże ubytki słuchu. Zdarza się , że nawet po jednorazowej  infekcji górnych dróg oddechowych przebiegającej  z ostrym zapaleniem ucha środkowego, może dojść do wystąpienia niedosłuchu.

Kolejnym z częstych powodów problemów ze słuchem u dzieci jest przerośnięty trzeci migdał. Jego rozrost powoduje  nawracające zapalenia uszu, a co za tym idzie zaburzenia słyszenia.

W zależności od okresu powstania wady słuchu u dzieci z dużym niedosłuchem obserwuje się brak rozwoju mowy lub opóźnienie rozwoju mowy oraz zaburzony rozwój psychiczny,  emocjonalny i poznawczy.
Mniejszy niedosłuch może powodować, że mowa dziecka jest niewyraźna, dziecko jest rozkojarzone, nie reaguje na wołanie, nie potrafi skupić uwagi na określonym zadaniu, ma trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami oraz osiąga gorsze wyniki w nauce. Ważnym objawem jest też nastawianie głośniejsze telewizora i radia,

DLATEGO OBSERWUJMY SWOJE DZIECI.

Jeżeli pojawi się jakiekolwiek podejrzenie , że dziecko gorzej słyszy konieczna jest konsultacja w tym zakresie.

W naszej Poradni prowadzimy przesiewowe badania słuchu, które są nieodpłatne i nie jest wymagane skierowanie.  Natomiast bardziej specjalistyczną diagnozę w tym zakresie przeprowadzają lekarze laryngolodzy.

Życzę wszechstronnej uwagi w obserwacji swoich dzieci i zapraszam na konsultacje.

                                                                mgr Ewa Jabłonowska-Kobiela

                                                                   psycholog, surdopedagog

 

 

 

DZIECKO I INTERNET

W dzisiejszym świecie dostęp do Internetu jest niemal powszechny. Rozwinął się w latach 90 i jest nieodzownym narzędziem pracy, edukacji i rozrywki. Prawie każde dziecko ma dostęp do Internetu czy to w szkole czy w domu. W Internecie można znaleźć niemalże wszystko od informacji poprzez rozrywkę do treści niebezpiecznych szczególnie dla dzieci. Zadaniem rodziców i opiekunów jest chronić dzieci przed różnego rodzaju niebezpieczeństwami. Myśląc o bezpieczeństwie często nie zdajemy sobie sprawy, że musimy chronić także przed zagrożeniami związanymi z Internetem.

Zatem rodzicu/opiekunie pamiętaj:

- ustal z dzieckiem zasady korzystania z komputera i Internetu

- zainstaluj program ochrony rodzicielskiej

- odkrywaj Internet razem z dzieckiem

- naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie

- rozmawiaj z dzieckiem o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w sieci

- uczul swoje dziecko, aby było ostrożne przy podawaniu swoich prywatnych danych

- zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści ( www.dyzurnet.pl Tel 0801 615 005, www.helpline.org.pl  bezpłatna infolinia 0800 100 100 )

            Najlepszym sposobem ochrony swojego dziecka jest wspólne spędzanie czasu przed monitorem(przynajmniej na początku), aby w praktyce pokazać jak bezpiecznie poruszać się po Internecie. Rodzice wspólnie z dzieckiem mogą stworzyć bazę stron przyjaznych, użytecznych.

            Pamiętajmy Internet to nie tylko rozrywka, ale także źródło informacji, warto pokazać dziecku, że surfując po sieci można także rozwijać swoje zainteresowania.

            Jednak najważniejsze stwórzmy dziecku okazję do zawierania nowych znajomości nie tylko w sieci, ale przede wszystkim w realnym świecie. Nic nie jest w stanie zastąpić kontaktów z rówieśnikami.

            Ograniczajmy czas spędzany przed monitorem komputera, ponieważ zbyt długie korzystanie z Internetu może być szkodliwe, a czasami prowadzić do uzależnienia.

            Można zawrzeć umowę z dzieckiem (plik dostępny na sieciaki.pl), w której ustalicie zasady korzystania z Internetu.

                                                     Mgr Beata Kalata, pedagog

Źródło:

Bezpieczne media. Przewodnik dla rodziców. wyd. tp.

www.dzieckowsieci.pl

 

                                                      "Original Play"

        O. Fred Donaldson, światowej sławy specjalista w zastosowaniu " pierwotnej zabawy ", w rozwiązaniu problemów agresji, przemocy i wykorzystywania, autor programu "Original Play", mówi: "TO MIŁOŚĆ STWARZA POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA, A NIE REGUŁY". 
Niezbędne jest zapobieganie tym mechanizmom i procesom, które sprzyjają agresji, konfliktom i ich rozwojowi w kształtowaniu się postaw i osobowości głównie dzieci, ale również i młodzieży. 
        "Original Play" jest wyjątkowym rodzajem zabawy, pozbawionym elementów rywalizacji, konkurencji i towarzyszącego im uczucia przegranej lub wygranej. Poprzez "pierwotną zabawę" dziecko otrzymuje komunikat: "Jesteś warty miłości, nie ma powodów do lęku". 
        Dla dzieci "pierwotna zabawa" jest potwierdzeniem życia w bezpiecznym, przepełnionym miłością świecie. 
        Dzieci, które czują się bezpiecznie, odczuwają bezwarunkową akceptację i poczucie przynależności do grupy, nie maja potrzeby korzystania z mechanizmów obronnych lub mechanizmów walki: moga aktywnie funkcjonować i uczyć się czegoś nowego. Wyrabiają sobie nawyki, dzieki którym inaczej, BEZ AGRESJI i LĘKU, potrafią reagować na agresję, poczucie zagrożenia i niebezpieczeństwa.
                                       

Przygotowała mgr Anna Gorzawska, pedagog Poradni  Psychologiczno - Pedagogicznej   w oparciu o konsultację z panią mgr Jolantą Graczykowską - oficjalny przedstawiciel i koordynator programu "Original Play"  autorstwa dr O. Freda Donaldsona w Europie.

Źródło: Żorski Biuletyn Profilaktyczno - Oświatowy.

 

 

 

 

 

 







Godziny pracy:
Poniedziałek
Wtorek
Środa
Czwartek
Piątek
7.00 - 18.00
7.00 - 18.00
7.00 - 18.00
7.00 - 18.00
7.00 - 14.00

W okresie wakacyjnym:
(lipiec - sierpień)
7.00 - 14.00




Sekretariat:
Poniedziałek
Wtorek
Środa
Czwartek
Piątek
7.00 - 18.00
7.00 - 14.00
7.00 - 18.00
7.00 - 14.00
7.00 - 14.00

Stona główna   |   O nas   |   Kadra   |   Kontakt